Pozew o naruszenie znaku towarowego

Naruszenie znaku towarowego

Odebrałeś wezwanie do zaprzestania naruszania znaku towarowego?

Ktoś narusza Twój znak?

Podejmij ze mną kroki prawne przed skierowaniem sprawy do sądu. Większość spraw o naruszenie praw własności intelektualnej udaje mi się zakończyć na etapie przedsądowym, co pozwala zaoszczędzić znaczną ilość czasu i kosztów związanych z postępowaniem.

W czym mogę Ci pomóc?

Wezwanie do zaprzestania naruszeń znaku towarowego

Przygotowuję wezwania oraz odpowiedzi na wezwania do zaniechania naruszeń. Skonsultuj ze mną swoją sprawę i dowiedz się jakich roszczeń dochodzić można przed sądem.

Pozew o naruszenie znaku towarowego

Prowadzę postępowania sądowe dotyczące naruszenia praw ochronnych na znaki towarowe. Mam doświadczenie w uzyskiwaniu przedprocesowych zabezpieczeń, zakazujących używania znaku towarowego,w czasie trwania postępowania sądowego.

Postępowania karne - sprzedaż podróbek

Przygotowuję zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa i uczestniczę w postępowaniach karnych o ochronę praw własności intelektualnej.

€1000

Wezwanie do zaniechania naruszania znaku towarowego - poinformuj sprawcę naruszeń

Ktoś naruszył Twój znak towarowy? Rozważ możliwość wysłania pisma z wezwaniem do zaniechania naruszeń, informując sprawcę o zaistniałym konflikcie. Zostanie on oficjalnie poinformowany o Twoim prawie do znaku towarowego oraz dalszych krokach, które podejmiesz w razie kontynuowania naruszeń.

Wezwania do zaniechania naruszania znaku towarowego to formalne przedsądowe pismo z żądaniem zaprzestania wykorzystywania znaku towarowego w bezprawny sposób. Jest ono często stosowane w prawie własności intelektualnej w razie naruszenia wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub praw autorskich.

Stosowane jest również w przypadku braku wystarczających informacji o produkcie sprzedawanym na platformach sprzedażowych takich jak Allegro, eBay, czy Amazon, gdy zachodzi prawdopodobieństwo, że oferowane towary mogą być podrobione.

Tego rodzaju wezwania często wysyłane są masowo do podmiotów gospodarczych, nawet tych które w rzeczywistości wcale nie naruszają znaku towarowego. Tego rodzaju pisma tworzone są na podstawie szablonu, a do wezwania załączony jest wzór oświadczenia do podpisu.

W przypadku otrzymania takiego pisma warto skonsultować się z prawnikiem, czy rzeczywiście znak towarowy został naruszony i czego może domagać się właściciel znaku, a więc jakie roszczenia mu przysługują. Zanim zdecydujesz się na podpisanie otrzymanego oświadczenia warto zwrócić się do adwokata, który pomoże ocenić jego treść oraz pomoże wprowadzić akceptowalne dla obu stron zmiany.

Odpowiedź na wezwanie do zaniechania naruszania znaku towarowego oraz podjęcie negocjacji z właścicielem znaku w wielu przypadkach może zapobiec skierowaniu do sądu pozwu o naruszenie znaku.

Negocjuj!

W wielu przypadkach strony mogą wypracować satysfakcjonujące porozumienie w drodze negocjacji lub mediacji. Jest to najszybszy i najbardziej opłacalny dla obu stron sposób rozwiązania sporu o naruszenie znaku towarowego.

 

Pozew o naruszenie znaku towarowego

Jeśli ostrzeżenie sprawcy naruszenia lub negocjacje z nim okażą się nieskuteczne, możesz złożyć pozew w sądzie, w wydziale ds. Własności Intelektualnej. Niezależnie od tego czy znak towarowy został zarejestrowany jedynie w Polsce, czy też na terytorium całej Unii Europejskiej (w EUIPO) możesz wszcząć proces o naruszenie znaku przed polskim sądem w przypadku naruszenia znaku towarowego na terytorium Polski – również na polskojęzycznych stronach internetowych i w sklepach online oferujących wysyłkę do Polski.

W ramach postępowania o naruszenie znaku towarowego możliwe jest złożenie wniosku o zabezpieczenie roszczeń, co uniemożliwi dalsze korzystanie ze znaku przez czas trwania postępowania sądowego.

Postępowanie karne - oznaczanie towarów podrobionym znakiem towarowym

Zgodnie z art. 305 ustawy prawo własności przemysłowej sprzedaż towarów oznaczonych podrobionym znakiem towarowym stanowi przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności nawet do 5 lat.

W przypadku oferowania podróbek możliwe jest złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa i uczestniczenie w postępowaniu karnym przeciwko naruszycielowi.

Często zadawane pytania związane z naruszeniem znaku.

Znajdziesz tu przydatne informacje związane z prawną ochroną znaku towarowego.


W razie naruszenia znaku towarowego np. w przypadku sprzedaży podróbek właściciel znaku towarowego, może żądać od osoby, która naruszyła jego znak:

  • zaniechania dalszych naruszeń znaku;
  • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści z bezprawnego używania znaku towarowego,
  • odszkodowania – w wysokości opłaty licencyjnej, która byłaby należna gdyby właściciel znaku towarowego wyraził zgodę na taki sposób używania jego znaku lub odszkodowania wyliczonego na podstawie ogólnych zasad prawa cywilnego. Żądanie odszkodowanie możliwe jest jedynie w razie zawinionego naruszenia znaku towarowego,
  • podania do publicznej wiadomości treści zapadłego wyroku.

Co do zasady tak. Można zakazać używania oznaczenia jedynie podobnego do zarejestrowanego wcześniej znaku towarowego.

Uprawniony z prawa ochronnego na znak towarowy, może zakazać innej osobie:

  • używania znaku identycznego z jego znakiem towarowym, w odniesieniu do identycznych towarów,
  • używania znaku podobnego do zarejestrowanego znaku towarowego, w odniesieniu do towarów identycznych lub podobnych, ALE: tylko jeżeli zachodzi ryzyko wprowadzenia w błąd odbiorców (tj. nabywców oferowanych towarów lub usług),
  • używania oznaczenia podobnego do renomowanego znaku towarowego, w odniesieniu do jakichkolwiek towarów (nie muszą być podobne) ALE: tylko jeżeli używanie tego znaku występuje bez uzasadnionej przyczyny i może przynieść używającemu nienależną korzyść lub być szkodliwe dla renomy zarejestrowanego znaku towarowego.


Co do zasady tak.

Naruszenie znaku towarowego może polegać także na używaniu zarejestrowanego znaku jako nazwy handlowej lub nazwy przedsiębiorstwa (a nawet ich ich części). Wyjątkiem jest sytuacja, gdy takie używania nie ma żadnego wpływu na możliwość rozróżnienia oferowanych przez obie firmy towarów lub usług.